fbpx

Designmuseet

Öppettider

Sociala medier

Högbergsgatan 23, 00130 Helsingfors
tel. +358 9 6220 540
fax +358 9 6220 5455
info@designmuseum.fi

Ti11-20
On–Sö11-18
Stängt
Facebook instagram

DesignmuseetArabia

Tavastvägen 135, 00560 Helsingfors
tel. +358 20 439 5326

DesignmuseetIittala

Könnölänmäentie 2 c, 14500 Iittala
tel. +358 20 439 6230

DesignmuseetNuutajärvi

Notsjö glasby, 31160 Notsjö
tel. +358 20 439 3527

Från nyhetsbrevet får du information om Designmuseet och dess utställningar, evenemang aktiviteter. Nyhetsbrevet kommer ut en gång per månad.


Överföringen misslyckades. Skriv in din e-postadress och försök igen.

Formuläret har skickats!

Bildbank

Pressbilder
Bilder från Designmuseets olika utställningar och evenemang för publicering:

icon-camera-b
Bildbank

På Designmuseets verksamhetsplatser kan man fotografera genom att registrera sig på förhand. TV-grupper skall anmäla sig på förhand till Designmuseets kommunikationsavdelning.

Bilder på material ur Designmuseets samlingar för publicering och forskning:
Johanna Kiuru
Bokning (bildarkiv och -service)
Tel. +358 9 6220 5415, +358 50 570 4010
johanna.kiuru@designmuseum.fi

 

Pressmeddelanden

  • Katse kohti metsiä – Italialainen muotoilustudio Formafantasma tutkii suomalaisen muotoilun ja metsäteollisuuden suhdetta toisiinsa
    av () på 19.5.2022 kl. 05:47

    Italialainen muotoilustudio Formafantasma on kiinnittänyt katseensa suomalaiseen metsäteollisuuteen. Näyttely osallistuu käynnissä olevaan aktiiviseen keskusteluun suomalaisten puunkäytöstä sekä suhteesta puuhun materiaalina. Tarkastelun kohteena ovat paperi- ja selluteollisuuden, puuteollisuuden sekä muotoilualan kytkökset toisiinsa.Designmuseon Gallerian kesänäyttelyssä tarkastellaan muotoilualan yhteyttä metsäteollisuuteen. Cambio on metsiä, puita ja ihmisen toimintaa tutkiva hanke, jonka takana on italialainen muotoilustudio Formafantasma. Näyttelyssä pohditaan teollistumisen ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia ympäristöön. Hanke sai alkunsa Formafantasman perustajien Andrea Trimarchin ja Simone Farresin henkilökohtaisesta kiinnostuksesta tutustua materiaalien tuotannon eettisyyteen.– Halusimme pohtia puun, elävän olennon, käyttöä materiaalina ja minkälaisia eettisiä vaikutuksia sen käytöllä voi olla. Koimme asian merkitykselliseksi myös sen vuoksi, että Italiassa huonekalusuunnittelu on taloudellisesti merkittävä ala, jossa käytetään puuta laajasti materiaalina, suunnittelija Andrea Trimarchi sanoo.Cambio-näyttely on alun perin esitetty lontoolaisessa Serpentine Galleriassa, jonka jälkeen se on kiertänyt Italiassa ja Sveitsissä. Designmuseoon valmistunut kokonaisuus koostuu aiemmissa näyttelyissä mukana olleista installaatioista sekä uusista teoksista, joissa paikallisuus on vahvasti läsnä. Formafantasma tutkii miten suomalaisten puunkäyttö ja suhde puuhun on muuttunut ajan myötä. Heijastuspintanaan studio käyttää huonekaluvalmistaja Artekin toimintaa.Designmuseossa on esillä kaksi uutta videoteosta, jotka keskittyvät Suomen metsäteollisuuden historiaan ja metsien muokkaukseen. Uudessa installaatiossa havainnollistetaan paikallisten metsämaisemien muutoksia. Teoksissa tarkastellaan miten muotoiluala vaikuttaa välittömästi tai välillisesti metsien istuttamiseen, hoitoon ja käyttöön.Muotoilustudio Formafantasma on tunnettu töistään, joissa se tutkii ekologisia, historiallisia, poliittisia ja sosiaalisia voimia, jotka muovaavat tämän päivän muotoilukenttää. Näyttelyn kautta he haluavat laajentaa ymmärrystä siitä, mitä kaikkea muotoilu voi pitää sisällään.– Suunnittelijoina paras tapa kehittää ekologista ajattelua on sitoutua tuotteiden suunnittelun lisäksi ottamaan selvää käytetystä materiaalista ja oppia ymmärtämään minkälaisia ominaisuuksia sillä on. Tärkeää on myös tarkastella materiaalin tuotantoprosesseja sekä ottaa omassa suunnittelutyössä huomioon mitä sille tapahtuu käytön jälkeen, suunnittelija Simone Farresin kertoo.Cambio-hankkeeseen kuuluu näyttelyiden lisäksi tietopankkina toimiva verkkoarkisto, joka on toteutettu yhteistyössä tieteen, luonnonsuojelun, tekniikan, poliittisen päätöksenteon ja filosofian asiantuntijoiden kanssa. Verkkosivuilta löytyy asiakirjoja, videoita, kirjallisuutta ja artikkeleita aiheen ympäriltä ja ne ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.Näyttely on toteutettu yhteistyössä Artekin kanssa.Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:Merja Häikiöpress@designmuseum.fi+358 50 512 2277

  • Katse kohti metsiä – Italialainen muotoilustudio Formafantasma tutkii suomalaisen muotoilun ja metsäteollisuuden suhdetta toisiinsa
    av () på 19.5.2022 kl. 05:45

    Italialainen muotoilustudio Formafantasma on kiinnittänyt katseensa suomalaiseen metsäteollisuuteen. Näyttely osallistuu käynnissä olevaan aktiiviseen keskusteluun suomalaisten puunkäytöstä sekä suhteesta puuhun materiaalina. Tarkastelun kohteena ovat paperi- ja selluteollisuuden, puuteollisuuden sekä muotoilualan kytkökset toisiinsa.Designmuseon Gallerian kesänäyttelyssä tarkastellaan muotoilualan yhteyttä metsäteollisuuteen. Cambio on metsiä, puita ja ihmisen toimintaa tutkiva hanke, jonka takana on italialainen muotoilustudio Formafantasma. Näyttelyssä pohditaan teollistumisen ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia ympäristöön. Hanke sai alkunsa Formafantasman perustajien Andrea Trimarchin ja Simone Farresin henkilökohtaisesta kiinnostuksesta tutustua materiaalien tuotannon eettisyyteen.– Halusimme pohtia puun, elävän olennon, käyttöä materiaalina ja minkälaisia eettisiä vaikutuksia sen käytöllä voi olla. Koimme asian merkitykselliseksi myös sen vuoksi, että Italiassa huonekalusuunnittelu on taloudellisesti merkittävä ala, jossa käytetään puuta laajasti materiaalina, suunnittelija Andrea Trimarchi sanoo.Cambio-näyttely on alun perin esitetty lontoolaisessa Serpentine Galleriassa, jonka jälkeen se on kiertänyt Italiassa ja Sveitsissä. Designmuseoon valmistunut näyttely koostuu aiemmissa näyttelyissä mukana olleista installaatioista sekä uusista teoksista, joissa paikallisuus on vahvasti läsnä. Formafantasma tutkii miten suomalaisten puunkäyttö ja suhde puuhun on muuttunut ajan myötä. Heijastuspintanaan studio käyttää huonekaluvalmistaja Artekin toimintaa.Designmuseossa on esillä kaksi uutta videoteosta, jotka keskittyvät Suomen metsäteollisuuden historiaan ja metsien muokkaukseen. Uudessa installaatiossa havainnollistetaan paikallisten metsämaisemien muutoksia. Teoksissa tarkastellaan miten muotoiluala vaikuttaa välittömästi tai välillisesti metsien istuttamiseen, hoitoon ja käyttöön.Muotoilustudio Formafantasma on tunnettu töistään, joissa se tutkii ekologisia, historiallisia, poliittisia ja sosiaalisia voimia, jotka muovaavat tämän päivän muotoilukenttää. Näyttelyn kautta he haluavat laajentaa ymmärrystä siitä, mitä kaikkea muotoilu voi pitää sisällään.– Suunnittelijoina paras tapa kehittää ekologista ajattelua on sitoutua tuotteiden suunnittelun lisäksi ottamaan selvää käytetystä materiaalista ja oppia ymmärtämään minkälaisia ominaisuuksia sillä on. Tärkeää on myös tarkastella materiaalin tuotantoprosesseja sekä ottaa omassa suunnittelutyössä huomioon mitä sille tapahtuu käytön jälkeen, suunnittelija Simone Farresin kertoo.Cambio-hankkeeseen kuuluu näyttelyiden lisäksi tietopankkina toimiva verkkoarkisto, joka on toteutettu yhteistyössä tieteen, luonnonsuojelun, tekniikan, poliittisen päätöksenteon ja filosofian asiantuntijoiden kanssa. Verkkosivuilta löytyy asiakirjoja, videoita, kirjallisuutta ja artikkeleita aiheen ympäriltä ja ne ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.Näyttely on toteutettu yhteistyössä Artekin kanssa.Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:Merja Häikiöpress@designmuseum.fi+358 50 512 2277

  • Focus on forests! The design studio Formafantasma explores the relationship between Finnish design and forestry – an exhibition opening at the Design Museum in Helsinki
    av () på 18.5.2022 kl. 13:07

    As one of their latest projects Formafantasma, an Italian design studio, has decided to focus on Finnish forestry. The exhibition examines the interconnections of paper pulp industry, the management of forests and tree plantations, as well as design practice.The summer exhibition Cambio – on Finnish Forestry at the Design Museum’s Gallery space explores the connection between design and forests. Cambio is Formafantasma’s ongoing investigation into the extraction, production, and distribution of wood. For the latest edition of Cambio Formafantasma has teamed up with the Finnish furniture company Artek and seeks to establish how the extraction and use of timber in Finland has evolved over time.The idea for Cambio originates from the personal interests of Formafantasma´s founders, Andrea Trimarchi and Simone Farresin, who wished to look into the materials sourcing more comprehensively.– It all started with a personal interest in work that also takes into account the ethical implications regarding material sourcing from living beings, like trees. We were trained as industrial designers in Italy, where furniture design is economically important and wood is widely used as a material, so this bears major relevance for us, says designer Andrea Trimarchi.Originally commissioned by Serpentine Galleries in London, Cambio manifests itself in a form of a travelling exhibition – previously shown in the UK, Italy, and Switzerland. Cambio is also a website with a continuously growing archive of documents, videos, books, and articles on the topic conceived collaboratively with experts from the fields of science, conservation, engineering, policymaking, and philosophy.The latest edition of Cambio presented at the Design Museum comprises installations that have been included in the earlier versions of the exhibition as well as new works that emphasize local features. Cambio - on Finnish Forestry entails two new video pieces and one installation that focus on the history and developments of forestry in Finland and the ways in which these, over the course of several decades, have shaped the local forests into tree plantations.Formafantasma’s practice is research-based and it investigates the ecological, historical, political, and social forces shaping the discipline of design today. The studio seeks to widen the understanding of design as more than a mere tool for styling, underlining its ability to also operate on a strategic level.– As designers, the best way to develop a genuinely ecological mindset occurs by engaging not only in product design, but also in understanding everything that happens before and after, for example the transformation of materials into unfinished products, or the afterlife of them, says designer Simone Farresin.Formafantasma is an award-winning studio founded in 2009. The studio’s expertise ranges from research to consultancy, from products to spatial design. One of their latest masterpieces being the exhibition design for the iconic La Biennale di Venezia’s exhibition The Milk of Dreams (2022). Alongside their independent design work, Formafantasma leads GEO-Design, a two-year master’s course at the Design Academy Eindhoven. The university from which both designers have graduated from in 2009. Their projects have also been presented, published, and acquired in the permanent collection of international museums such as New York´s Metropolitan Museum and MoMA, London´s Victoria and Albert Museum as well as Paris´s Centre Georges Pompidou.Cambio – on Finnish Forestry created in dialog with Artek.More information and interview requests:

  • Tutki omaa lähiympäristöä suunnittelijan silmin – kiertävä A&DO Labra -näyttely on avattu Tampereella Finlaysonin alueella
    av () på 26.4.2022 kl. 06:00

    Valtakunnallinen A&DO Labra -näyttely on kiertävä oppimisympäristö, joka kertoo kiehtovin kuvin ja esinein muotoilusta sekä arkkitehtuurista. Hyvään lähiympäristöön pureudutaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon kokoelmaesineiden avulla sekä tutustutaan paikallisiin esimerkkeihin ja suunnittelijoihin.

  • Design for Every Body – a new exhibition of Design Museum Helsinki highlights the interconnection between design and equality from the past century until today
    av () på 19.4.2022 kl. 06:00

    Finland is known around the world for being in the front line of equality, and many of the most iconic Finnish design products were created to increase equality in our daily lives. Design Museum’s exhibition Design for Every Body takes us on a journey through the ideals of equality in different decades, from building a democratic society to today’s issues, such as representation and individual needs.“Our understanding of equality changes with the times. Design both reflects these changes and contributes to them,” says curator, design historian Kaisu Savola. “It is not a given in the world of design that people and identities of all kinds are acknowledged equally. Often, designs have been made for an imaginary ideal or an ‘average’ person that barely exists in real life.”In the 20th century, a key idea in the field of design was that high-quality but inexpensive industrial products could help to improve the daily life of all. A life that is beautiful and good could be available to every body, not just those who could afford it. Many Finnish design classics, like the Kilta tableware set and Aalto stool were products that were designed for the nation. They focused on practicality, affordability, hygiene and versatility. Kilta, Kaj Franck’s tableware series, is one of the most widely recognized items of Finnish design. As early as the 1940s, Franck expressed his intention to “blow up tableware”, referring to the decorated tableware sets that he found old-fashioned, unappealing and impractical. The Kilta series, on the other hand, was stackable and easy to wash. Its components could be purchased individually instead of having to buy the whole dinner service.“Franck’s mission was to ensure that everyday life was functional and beautiful for everyone, irrespective of class or individual wealth. However, modernism has been criticized for introducing a sort of tyranny of taste: by favouring form and lines so simple as to be austere, people’s individual needs and wishes were often overlooked. When designers try to create something that works for everyone, numerous individual needs are overlooked,” Anna Vihma, curator, concludes.At present, the Finnish debate on equality is largely focused around power structures: whose views and experiences should be taken into account? Understanding the importance of representation in the 2020s has diversified not only the working methods of museums but also people who step into the spotlight in the world of design.Sámi symbols have been productized and commercialized in Finland by outsiders over the course of several decades. The Arctic Indigenous Design Archive (AIDA) project that is featured in the exhibition collects and records the works of duojárs, i.e. Sámi handicraft, artist and design specialists. The duodji skills have been passed on in an oral tradition, and they have not been collected in archives in much extent until today. AIDA also collects materials on the creative processes of the duojárs: experiments, drafts and ideas, biographical information, photographs and press cuttings.The “Tasaraita” collection, created by Annika Rimala for Marimekko in 1968, was designed to fit every body, regardless of age, gender or size. The purpose of uniform clothing was to achieve equality: if everyone looked the same, everyone would be equal. Our understanding of gender has grown since then. Instead of two, opposite sexes, gender is today seen as a variety of different expressions. The Observer/Observed collection by Iiris Kamari consists of forty parts that can be combined and layered in the preferred style of the wearer to build different types of identities.“It is possible to both appreciate the earlier generations’ efforts to achieve equality and to view them critically and demand for change”, Kaisu Savola says: “Individual needs are the equality of today, diversity. Making everyone the same no longer means equality. It is worth remembering that the pursuit of equality is never over.”More information and interview requests:

Tilläggsinformation om Designmuseets utställningar och evenemang? 
Skriv in dig på presslistan, vernissageinbjudningar: info@designmuseum.fi

Kontakt

press@designmuseum.fi

I sammarbete