NäyttelystäIittala - Kaleidoscope

Iittala on tuttu kaikille suomalaisille ja se on kansainvälisesti arvostettu tuotemerkki. Yrityksen ajattomat esineet löytyvätkin tänä päivänä lähes jokaisesta suomalaisesta kodista. Iittalan historia ei ole ollut lineaarinen jatkumo, vaan siitä on muodostunut monisyinen verkosto, jossa tiivistyy suomalaisen kulttuurin, politiikan ja sosiaalisten olojen kehitys. Yrityksestä tuli nopeasti erottamaton osa Suomen teollisen ja luovan kehityksen ydintä. Se on ollut myös merkittävässä osassa muovaamassa Pohjoismaisen muotoilun suuntaa.

Iittalan historia heijastaa ympäröivän maailman muutoksia, esteettisten ja ideologisten liikkeiden kehitystä sekä näistä seurannutta elämäntapojen muutosta. Samalla se ilmentää käsityöläisyyteen, luovuuteen ja sosiaaliseen omatuntoon kytkeytyvien arvojen jatkuvuutta sekä Suomelle tunnusomaisen luontosuhteen perinnön vaalimista.

Iittalan tarina uudessa valossa
Colombo ja Kokkonen johdattavat katsojan laajan aineiston äärelle toisiinsa kietoutuvien runsaan kolmenkymmenen teeman kautta. Teemojen ympärille rakentuu koko Iittalan 140-vuotisesta historiasta piirtyvä moniulotteinen maailma. Ne avaavat laajan ja monipuolisen tarinan ihmisistä, esineistä, tekniikoista, ideoista sekä tapahtumista. Jokaisen teeman alta löytyy aina runsas joukko sitä eri näkökulmasta tarkastelevaa esinettä sisältäen niin prototyyppejä, arkipäivän esineistöä kuin taideteoksiakin. Teemat esineineen myös valottavat Iittalan tuotteiden kehityskaarta raaka-aineista suunnittelu- ja valmistusprosessien kautta osaksi ihmisten arkea.

Kuraattorit avaavat näyttelyn konseptia seuraavasti:
– Suomalaisen muotoilun ydintä on mahdotonta tajuta, ellei ymmärrä luonnon ja kulttuurin välistä dialogia. Pohjoismaiden ideologisessa kauneuskäsityksessä esteettisyys on liitetty yhteiskunnan muutokseen. Näin ollen kauneus sai vallankumouksellisia ominaisuuksia. Iittalan lasista näkyy, miten Suomen boreaalinen ekosysteemi nousi tärkeään rooliin monen muotoilijan luovassa kielessä ja taiteellisessa ilmaisussa, tai kutoutui osaksi heidän luovan prosessinsa eri vaiheita. Lasi synnytti ainutlaatuista kommunikoinnin tapaa.

Suomen kulttuurin kehitys 1900-luvulla antoi sysäyksen myös uusille variaatioille lasimuotoilun maailmassa, ja tuotekirjo laajeni ruokapöydiltä sisustamiseen ja valaistukseen.

– Nykyaikaisen kulutusyhteiskunnan kehitys toi mukanaan uusia seurustelun muotoja ja rituaaleja, jotka vaikuttivat muodollisiin ja toiminnallisiin kokeiluihin, värin rooliin sekä Iittalan entistä laajempaan materiaalivalikoimaan. Lasi on pysynyt kuitenkin brändin olemuksen ytimessä.

Kirja ja vastuullisuutta käsittelevä tapahtumakokonaisuus
Näyttelyn yhteydessä järjestetään keväällä tapahtumasarja Keskusteluja vastuullisuudesta.
Sarjan tavoitteena on tarjota kaleidoskooppimainen katsaus ajankohtaiseen teemaan ja tarkastella vastuullisuutta niin yritysten, henkilöiden kuin politiikankin tasolla. Mikä on vastuullisuuden suhde luontoon, toisiin ihmisiin ja yhdenvertaisuuteen? Mitä vastuullisuus on ja miten sitä tehdään? Digitaaliset keskustelut kuratoi ja toimittaa kirjailija-toimittaja Koko Hubara, joka kutsuu mukaan ajankohtaisia vieraita. Sarja toteutetaan Designmuseon ja Iittalan yhteistyönä.

Kirja on näyttelyn kuraattorien kirjoittama teos Iittalasta, jonka on kustantanut Phaidon.
Colombo ja Kokkonen pohtivat kirjassa yrityksen kulttuurista roolia ennen, nyt ja tulevaisuudessa, ja se antaa monitahoisen kuvan brändistä ja sen perinnöstä. Kirja asemoi Iittalan muotoilun maailmankartalle eri teemojen ja aikakausien kautta.

Näyttely Iittala – Kaleidoscope: Luonnosta kulttuuriin on esillä Designmuseossa 19.9.2021 saakka. Näyttely avautuu heti koronarajoitusten helpottaessa. Aukioloon liittyvät muutokset koronatilanteesta johtuen voivat olla mahdollisia.

Näyttelyn pääyhteistyökumppani on Iittala, sekä muut yhteistyökumppanit Innolux, Kobra Agency, Nikon Nordic, Universal Robots.