Ruotsalaisen kuraattorikaksikon Daniel Gollingin ja Gustaf Kjellingin näyttely Paluu nykyisyyteen avautui yleisölle Designmuseon kokoelmanäyttelyn Vaihtuvassa tilassa tammikuun lopussa. Designmuseo kysyi kaksikolta, miltä suomalainen muotoilu näyttää Ruotsista käsin.
Mistä idea näyttelylle Paluu nykyisyyteen syntyi?
Olemme olleet onnekkaita, kun olemme voineet työskennellä eri tehtävissä suomalaisen muotoilun parissa jo useita vuosia. Ihailemme kovasti suomalaista muotoilua. Vaikka olemme lähesiä naapureita, meillä on harvoin yhteistyötä suomalaisen ja ruotsalaisen muotoilukentän välillä. Halusimme nyt rikkoa perinteen. Näyttely, jonka kuratoimme suomalaisesta muotoilusta Designmuseoon, on hyvä alku yhteistyön aloittamiselle maidemme välillä.
Mikä on näyttelyn keskeinen tavoite?
Tavoitteemme on osoittaa, että suomalainen nykymuotoilu on hukannut kansalliset piirteensä nojatessaan liikaa menneisyyteen. Olemme hyvin tietoisia, että Suomen muotoiluhistoria on rikas, mutta sen tulisi mielestämme mennä eteenpäin säilyäkseen varteenotettavana. Toivomme, että näyttely näinkin pienessä koossa, herättäisi kävijöissä keskustelua. Ulkopuolisina voi olla joskus helpompi sanoa näitä asioita ääneen.
Miten määrittelisitte suomalaisen muotoilun ja miten se mielestänne eroaa ruotsalaisesta?
Suomalaisessa muotoilussa ei tehdä kompromisseja muodossa, käytettävyydessä eikä käsityössä. Ruotsalainen muotoilu on samalla tavoin käytännöllistä, mutta lopputulemassa näkyy yhdistelmä huumoria tai konseptia, jos näin haluaa sanoa.
Näyttelyssä tuotte vahvasti esiin näkemyksen, että suomalainen muotoilu tänä päivänä nojaa liikaa menneisyyteen, eikä sen vuoksi synnytä uusia innovaatioita. Onko teillä antaa neuvoja, miten synnyttää uutta suomalaisessa muotoilussa?
Kun puhutaan suomalaisesta huonekalu- ja tuotesuunnittelusta yleisesti, sen parista löytyy paljon uusia innovaatioita, mutta valitettavasti me emme vain kuule niistä riittävästi. Mielikuva suomalaisesta muotoilusta nojaa klassikoihin tai niiden toistamiseen. Se on outoa, kun samalla tiedämme, että suomalaiset suunnittelijat ovat hyviä keksimään uutta. Ehkä ”uusi muotoilu” on jo keksitty, mutta siitä ei vain kerrota riittävästi.
Millaisena näette suomalaisen muotoilun tulevaisuuden?
Jotta Suomi ei jatkossa olisi vain designklassikoiden museo, sen täytyy tuottaa uusia ideoita, jotta haluttua muutosta voisi tapahtua, suomalaisten suunnittelijoiden ja brändien tulee päästää irti menneestä.
Millaisena näette muotoilun tulevaisuuden yleensä?
Globalisaatio ja lähes pakkomielteinen kuvatulva ympärillämme, on tehnyt muotoilusta arkipäiväistä. Designbrändit työskentelevät enemmän tai vähemmän samojen suunnittelijoiden kanssa ja yritykset ulkoistavat tuotantoaan yhä enemmän pysyäkseen kilpailukykyisinä ruuhkautuneilla markkinoilla Sosiaalisen median ansiosta, tietty estetiikka on samantien ladattavissa Helsingistä Hanoihin. Näiden syiden vuoksi uskomme, että suomalaisella muotoilulla on kysyntää ja rooli myös tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaa, että brändien on pakko löytää tasapaino kansainvälisen nykydesignin ja lokaalin uniikin valmistuksen väliltä. Designmuseon näyttelymme Paluu nykyhetkeen esittelee tuotteita, joissa yhdistyvät erinomaisella tavalla nämä kaksi asiaa.
Mistä suomalaisista brändeistä ja muotoilusta innostutte eniten?
Pidämme hyvin monista suomalaisista suunnittelijoista ja brändeistä, että on vaikea yksilöidä ketään erikseen.
Näyttely Paluu nykyisyyteen on avoinna 16.9.2018 asti.
Designmuseo on avoinna talviaikaan ti 11-20, ke-su 11-18, ma suljettu ja kesäaikaan ma-su 11-18