5.6.–2.8.2015
Tapio Wirkkalan (1915–1985) syntymästä on kulunut 100 vuotta. Wirkkala Revisited juhlistaa legendaarisen suomalaisen muotoilijan Tapio Wirkkalan satavuotissyntymäpäivää. Näyttely tulkitsee uudelleen ja elävöittää Wirkkalan elämää ja työtä. Alkuperäispiirustuksia ja esineitä katsotaan uusista näkökulmista nykytaiteen keinoin.
KESKUSTELUA JA KÄSIN TEKEMISTÄ NÄYTTELYSSÄ JOKA PÄIVÄ klo 11-13.
Mitä merkitystä käsin tekemisellä on tänään? Mitä sinä teet käsin? Näyttelyssä on heinäkuussa joka päivä paikalla keskusteluopas, ja voit itse kokeilla taitojasi piirtäjänä ja puukon käyttäjänä.
Tapio Wirkkala oli poikkeuksellisen monipuolinen muotoilija ja taiteilija, jonka tuotanto oli hyvin laaja. Muotoilija eivät rajoittaneet sen paremmin suunnittelukohteidensa koko, materiaalit tai ammattialojenkaan rajoja. Muoto ei ollut Wirkkalalle vain esteettinen tavoite tai älyllinen oivallus. Se syntyi ajatuksen, käden, silmän ja aineen tunneherkästä vuoropuhelusta.
Muutama vuosi sitten tutustuin Designmuseossa tehtyyn katalogiin Tapio Wirkkalasta. Ihastuin suunnattomasti kuviin, joissa näkyivät Wirkkalan kädet muotoilemassa eri materiaaleja. Halusin tehdä näyttelyn, joka avaa katsojalle suunnittelijan työtä ja käsillä tekemisen merkitystä niin taiteessa kuin muotoilussa – Bora Hong tarkentaa näyttelyn lähtökohtia. Hong piti Wirkkalan taideteoksissa ja muotoiluesineissä erityisesti siitä, että niissä sekoittuvat niin monet elementit toisiinsa kuten tuuli, ääni, tuoksu ja luonnonvalo. Lähtökohtana näyttelylle ovat kädet, joita esitellään mustavalkoisin valokuvin: Wirkkalan käden liikkeet piirtäessä ja veistäessä grafiittimuottia lasiesinettä varten sekä pilkkoessa puita suunnittelemallaan kirveellä. Näyttelyn eri osastot on nimetty tämän mukaisesti Tekeväksi kädeksi, Puhuvaksi kädeksi ja Työskenteleväksi kädeksi.
Näyttelyssä nähdään Tapio Wirkkalan uniikkeja ja massatuotettuja alkuperäisteoksia. Lisäksi mukana on 3D-printtausmenetelmällä tehtyjä tulkintoja hänen esineistä, joita yleisö pääsee myös koskettamaan. Esillä on niin lasia, keramiikkaa kuin alkuperäisluonnoksia Designmuseon kokoelmista. Näyttelyvieraat voivat myös veistää puukolla näyttelytilaan suunnitellussa puutyöpajassa puisia lintuja. Kuraattori Bora Hong toivookin näyttelyvieraiden ymmärtävän ja oppivan osallistavan tekemisen kautta syvemmin muotoiluun liittyviä prosesseja.
Kuten Wirkkala toimi yhteistyössä taitavien ja erikostuneiden käsityöläisten kanssa, näyttelyn vieraileva kuraattori on rakentanut näyttelyn läheisessä yhteistyössä NONAME NOSHOP -näyttelyarkkitehtitoimiston, videotaiteilijoiden Sinae Lee, Sojung Jun, Jeamin Cha, Junebum Park ja taiteilijoiden Elina ja Ida Nissinen, sekä arkistotutkijan Kinga Hamvai kanssa luodakseen monikerroksisen näyttelyn, joka virittää erilaisia näkemisen ja kokemisen tapoja.
Kuraattori Bora Hong oli syksyllä 2014 vierailevana kuraattorina Hiap – Helsinki International Artist in Residency –ohjelmassa Suomenlinnassa. Hän on aiemmin tutkinut suomalaissuunnittelijoista Oiva Toikkaa ja Anu Tuomista. Bora Hong on kuratoinut lukuisia muotoilu- ja taidenäyttelyitä Pohjoismaisesta muotoilusta, muun muassa The Nordic Day – Nordic Design in Everyday Life –näyttelyn Korea Foundationissa Seoulissa. Bora Hong toimii tällä hetkellä Galleri Factoryn johtajana Seoulissa, www.factory483.org.c Maaria Wirkkala