Museoiden verkkosivuilla näemme kokoelmaan tallennettujen designesineiden ja suunnittelijan nimet ja suunnitteluvuodet sekä esimerkiksi tiedon materiaalista. Mutta millaisia muistoja tai tunteita näihin esineisiin liittyy? Voisivatko käyttäjien tulkinnat ja ajatukset olla osa museoiden kokoelmatietoja?
Puolentoista vuoden aikana Designmuseo on kerännyt ikäihmisten kokemuksia suomalaisesta muotoilusta keskustelevissa työpajoissa. Tarinoita ja muistoja on kerätty yhteensä 26:ssa työpajassa Helsingissä ja ympäri Suomea.
Työpajojen osallistujat ovat päässeet kokemaan Designmuseon kokoelmaesineitä virtuaalisesti Pop up VR-museossa. VR-lasien avulla osallistujat ovat päässeet tutkimaan esimerkiksi Jopo-polkupyörää tai muumimukia. Virtuaalikokemuksessa he ovat voineet kuunnella ja lukea muiden omakohtaisia tarinoita esineistä ja kommentoida niitä.
“Tutkimushanke aloitettiin yhdessä senioriryhmien kanssa, jotta ymmärtäisimme paremmin, millaisia tarpeita ja digitaitoja heillä on. Ikääntyneet ovat pääkohderyhmämme, ja olemme suunnitelleet VR-sovellusta heidän kanssaan. Työpajat, joissa keräsimme muistoja ja tarinoita designesineistä Pop-up-VR-museoon, olivat samalla osa co-design -prosessia. Aalto-yliopiston suunnittelijat pääsivät kohtaamaan käyttäjiä, ja testauksen yhteydessä keräsimme tietoa heidän kokemuksistaan monin eri tavoin”, kertoo vastaava museolehtori Leena Svinhufvud.
Seniorien kanssa toteutettujen kutsutyöpajojen lisäksi on järjestetty laajemmalle yleisölle avoimia tilaisuuksia Designmuseossa ja kirjastoissa, joissa VR-toteutusta on voinut testata ja omia kokemuksiaan jakaa.
“Pop up VR-museo -hankkeen avulla harjoittelimme, miten luodaan avointa ja kannustavaa dialogia osallistujien kanssa. Samalla opimme myös, miten luodaan tiloja ja tilanteita, jotka saavat käyttäjät vapaasti kertomaan omista esinekokemuksistaan. Huomasimme, että vanhemmilla osallistujilla saattoi olla todella hyvä tuntemus suomalaisista muotoilutuotteista – sellaisistakin, joita nuoremmat työpajaosallistujat eivät lainkaan tunnistaneet.”
Pop up VR-museo -hankkeen työpajat ovat tavoittaneet talven aikana yli 900 osallistujaa, ja kirjoitettuja tai äänitettyjä tarinoita on saatu kerättyä yhteensä yli 600.
“Tällaiset henkilökohtaiset muistot ja kokemukset voisivat tulevaisuudessa rikastaa myös museokokoelmien karttuvaa tietoa ja tuoda museoiden tallentaman tiedon lähemmäs ihmistä.”
VR-laseilla tutkittava Pop up VR -museo on parhaillaan testausvaiheessa oleva prototyyppi, jonka Aalto-yliopiston taiteen ja median laitoksen tutkimusryhmä on toteuttanut yhteistyössä Designmuseon kanssa osana eurooppalaista SPICE-tutkimushanketta. Kokeellinen VR-museohanke tuo yhteissuunnittelun ja muotoilun näkökulmaa digitaaliseen kulttuuriperintöön.”