Muotoiluajattelua tuodaan kouluihin yhä vahvemmin. Viime viikolla koululaisten muotoilu- ja arkkitehtuuritapahtuma Tulevaisuuden rakentajat haastoi oppilaat ratkaisemaan itse kouluun liittyviä ongelmia suunnittelun keinoin.
Helsingin kaupungintalolla järjestettyyn megatyöpajaan osallistui perjantaina 15.9. lähes 200 peruskoulun 7.-luokkalaista. Tapahtumassa nuorilla oli mahdollisuus tutustua muotoilun ja arkkitehtuurin menetelmiin ongelmien ratkaisemisen näkökulmasta.
Yksi tapahtumaan osallistuneista kouluista oli Arabian peruskoulu, joka saapui paikalle kuvataiteen opettajansa Iida Jääskeläisen johdolla. Jääskeläisen mielestä muotoilu ja sen avulla tapahtuva oppiminen ovat pikemminkin työvälineitä kuin lopullinen päämäärä.
– Muotoilulla harjoitellaan muun muassa näkökulmanottokykyä. Sen avulla tulemme kehitelleeksi joskus yllättäviäkin ratkaisuja tavallisiin ja tylsiin ongelmiin. Parhaimmillaan ratkaisu on helposti toteutettava, halpa, yksinkertainen, Jääskeläinen kuvailee.
Arabian peruskoulussa muotoiluajattelulla on jo vahva jalansija, mutta työsarkaa muotoilukasvatuksen vakiinnuttamiseksi riittää silti edelleen.
– Muotoilu on ilmiö, jota voi opettaa kuviksen ja kässän lisäksi ainakin yhteiskuntaopissa, historiassa, fysiikassa ja kemiassa, mutta ennen kaikkea se on myös ajattelumalli ja vaikuttamisen työkalu. Kun itse mietin, millaisia taitoja toivoisin peruskoulun päättävällä nuorella olevan, sijoittuisi usko omaan kykyyn ratkaista elämän varrelle sattuvia ongelmia aika korkealle, Jääskeläinen toteaa.
Vahvemmin osaksi jokaisen koulun arkea
Tulevaisuuden rakentajat -tapahtumaa varten kouluryhmät kartoittivat etukäteen oman koulunsa suunnitteluhaasteita. Näitä oppilaiden miettimiä haasteita ratkottiin tapahtuman työpajoissa yhdessä muotoilijoiden ja arkkitehtien kanssa. Työskentelyn runkona käytettiin Helsingin kaupungin syksyllä 2016 julkaisema Koulujen Muotoilupolku -aineistoa.
– Tällaiset tapahtumat motivoivat käyttämään muotoilua ongelmanratkaisussa. Käytännön työskentely on lapsen ja nuoren kannalta havainnollinen tapa lisätä muotoilun ymmärrystä. Yhteiseen pajapäivään kokoontuminen oli oppilaille elämys, joka innostaa jatkotyöskentelyyn omassa koulussa, kuvailee aluepäällikkö Arjariitta Heikkinen Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.
Suunnittelua ja muotoilua voidaan hyödyntää peruskoulussa laaja-alaisesti, mutta eri koulut ovat asian kanssa vielä eri vaiheissa.
– Osalla peruskouluista muotoilukasvatus on jo syvällä arjen rakenteissa, mutta osa kouluista vasta aloittelee. Muotoilua voi kuitenkin käyttää kouluissa hyvin monella tapaa. Muotoiluajattelusta voi olla hyötyä esimerkiksi silloin, kun oppilaita osallistetaan olemassa olevien oppimisympäristöjen kehittämisessä tai vaikka kaupunginosien lasten ja nuorten palveluiden kehittämisessä, Heikkinen kertoo.
Kouluryhmien työpajoja ohjasivat:
- Muotoilija Sinivuokko Koivula (SuoMu ry)
- Muotoilija Saga Santala (SuoMu ry)
- Muotoilija Silvia Di Iorio (Muotoilun Skidiakatemia)
- Muotoilija Laura Euro (Muotoilun Skidiakatemia)
- Arkkitehti Nina Hummelin (Arkkitehtuurikoulu Arkki)
- Arkkitehti Jere Keskinen (Arkkitehtuurikoulu Arkki)
- Arkkitehti Minna-Mari Paija (Arkkitehtuurikoulu Arkki)
- Arkkitehti Peter Tattersall (Arkkitehtuurikoulu Arkki)
Lue lisää Muotoilupolusta: Helsingin Koulujen Muotoilupolku
Lisätietoa: Hanna Kapanen, museolehtori, Designmuseo hanna.kapanen@designmuseum.fi 050 3016838
Tapahtuman järjestivät Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuspalvelut yhdessä Designmuseon ja Helsinki Design Weekin kanssa. Yhteistyössä mukana myös Annantalo, Suomen Muotoilukasvatusseura SuoMu ry, Lasten ja Nuorten Arkkitehtuurikoulu Arkki, Arkkitehtuurin tiedotuskeskus sekä Kultus.fi