Sam Inkinen on tohtoriksi väitellyt mediatutkija, tulevaisuuksien tutkija, innovaatioasiantuntija ja kirjailija. Inkinen tunnetaan visionaarisena ja rohkeana ajattelijana sekä innostavana puhujana, jonka tavoitteena on akateemisen teorian ja näkökulmien kytkeminen elävään elämään ja käytäntöön. Luovat prosessit, digitaalinen kulttuuri ja uudet teknologiat ovat hänen keskeisiä kiinnostuksen kohteitaan.
Designmuseo kutsui Inkisen tuottamaan Designiltaan keskustelutilaisuuden Kaliforniasta. Museossa on parhaillaan esillä näyttely California: Designing freedom. Inkisen moderoiman tilaisuuden puhujavieraina nähdään tuottaja Anssi Laurila (Slush), Regional Contact Finland (Burning Man), asianajaja, osakas Jaakko Lindgren (Dottir-asianajotoimisto) sekä toimittaja ja Internet-pioneeri Bello Romano.
Tapasimme Inkisen ja kysyimme hänen ajatuksiaan Kaliforniasta sekä illan annista.
Mitä ajatuksia Kalifornia sinussa herättää?
Jo sanana ”Kalifornia” herättää poikkeuksellisen vahvoja ja moneen suuntaan kurottavia mielikuvia: aurinko, biitsit, palmut, Tyyni valtameri, surffilaudat, L.A. – enkelten kaupunki ja asvalttiviidakko, Frank Gehry, Disney ja Hollywood-tähdet, Bradbury Building (Rutger Hauer kohtaa Harrison Fordin), media- ja elokuvatuotanto, Meksikon läheisyys (rajan eteläpuolella ”Baja California”), San Diegon museot ja iso sotilassatama, Haight-Ashbury ja vaihtoehtoiset elämäntyylit, Whole Earth Review, Wired ja Mondo 2000, lähiruoka ja Napa Valleyn viinitarhat, Sun-Maid-rusinat, Alice Waters ja California cuisine, luonto ja punapuut, maastopolkupyörät, The Bay Area, uusi teknologia, Steve Jobs, Apple Macintosh ja NeXT, Elon Musk, Tesla ja SpaceX, sähköautot ja robottiautot, SomaFM, maailmankuulut yliopistot…
Kontrastit ovat merkittävät: Hollywoodin unelmatehtaasta tai Piilaakson teknologiaihmeistä Kalifornian kodittomiin ihmisiin. San Francisco on malliesimerkki gentrifikaatiosta: hippien vapaasatama on muuttunut viime vuosien aikana USA:n kalleimpiin kuuluvaksi kaupungiksi.
Kuitenkin yleisfiilis on hyvin lämmin ja aurinkoinen. Nykyisenä jännitteiden ja ristiriitojen aikakautena sanan ”Kalifornia” kaiku on myönteinen, luova ja inspiroiva.
Mikä on oma suhteesi Kaliforniaan?
Kovana faktana todettuna Kalifornia on USA:n länsirannikolla sijaitseva ja väkiluvultaan suurin osavaltio. Jo yksinään se on tärkeä taloudellinen ja sosiotekninen vaikuttaja.
Alueella on poikkeuksellisen mielenkiintoinen historia – intiaaneja (chumashit ym.) ja länkkäreitä, löytöretkiä ja uudisraivausta, vuoden 1847 Meksikon–Yhdysvaltain sota, Kalifornian kultaryntäys, 1960-luvun ala- ja vastakulttuurista liikehdintää, terminaattori Schwarzenegger ja kuvernööri Schwarzenegger…
Samalla Kalifornia on dynaaminen ja monikulttuurinen ”huomisen laboratorio”, jossa tulevaisuuksia pohditaan, ideoidaan, keksitään ja testataan konkreettisesti jo nyt. Atomien lisäksi Kalifornia näkyy vahvasti bittien tasolla. Hyödynnämme Euroopassakin päivittäin kalifornialaisten teknologiayhtiöiden digitaalisia tuotteita, laitteita ja palveluita. Kalifornia (varsinkin Piilaakso eli Silicon Valley) on hyperkytkeytyneen maailmankylän keskeinen primus motor.
Last but not least: ”California” elää vahvasti mielikuvien ja assosiaatioiden tasolla. Sen asema median, musiikin ja populaarikulttuurin kuvastossa on huomattava. Ajatellaanpa vain sellaisia rock-, pop- ja teknoklassikkoja kuin California Dreamin’ (The Mamas & The Papas, 1965), Surfin’ USA (The Beach Boys, 1963) tai Hello San Francisco (Dance 2 Trance, 1992). Kun on nähnyt herkässä iässä Dennis Hopperin ja kumppaneiden Easy Riderin (1969), soi korvissa alati Steppenwolfin (rock-yhtyeen nimi on viite kirjailija Hermann Hesseen) klassikko Born To Be Wild.
Mikä on illan keskustelutilaisuuden keskeinen anti? Mitä kuulijat voivat odottaa?
Olemme löytöretkellä erilaisiin tulevaisuuksiin – Kalifornian tyylillä. Opastetun näyttelykierroksen jälkeen lyhyet alustukset, dialogia, keskustelua, iterointia, visiointia, kritiikkiä, jammailua – iloista mieltä ja melioristista maailmanparannushenkeä.
Illan puhujavieraat:
Anssi Laurila on Slush-tapahtuman tuottaja sekä Burning Man -tapahtuman Suomen yhteyshenkilö (Regional Contact, Finland). Hän on valmistunut Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden sekä International Design Business Management -ohjelmista, suorittanut opintoja Aalto Design Factorylla ja CERN:ssä sekä toiminut Stanfordissa vierailevana tutkijana.
Jaakko Lindgren on asianajaja ja teknologiaoikeuteen erikoistuneen Dottir-asianajotoimiston osakas. Dottir toimii modernin juridiikan aloilla Helsingissä, Berliinissä ja San Franciscossa. Lindgren on toiminut aiemmin urallaan suuren suomalaisen pörssiyhtiön lakimiehenä sekä asianajajana Suomen vanhimmassa asianajotoimistossa.
Bello Romano on neljällä vuosikymmenellä USA:ssa ja Kaliforniassa asunut ja matkustanut toimittaja, yrittäjä ja Internet-pioneeri.
Keskustelutilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuus pidetään Designmuseon auditoriossa klo 18 alkaen. Ilmainen yleisöopastus näyttelyyn California: Designing freedom klo 17, lähtö Designmuseon ala-aulasta.
Publicity still from the film Easy Rider 1969. Sunset Boulevard / Corbis / Getty Images