Designmuseo käy vuosittain tutustumassa nykymuotoiluun Milanon huhtikuisilla muotoiluviikoilla sekä huonekalumessuilla. Milanossa olivat tällä kertaa mukana museonjohtaja Jukka Savolainen, näyttelyintendentti Suvi Saloniemi ja tiedottaja Päivi Balomenos. Museoväki oli vaikuttunut muotoiluviikkojen tarjonnasta. Tänä vuonna esillä olivat myös eurooppalaiset muotoilualan museot kuten Belgiasta Design Museum Gent ja Vitra Design Museum Saksasta.
Suvi Saloniemi vieraili messuilla neljättä kertaa. Tässä näyttelyintendentin kolme kiinnostavinta muotoilutärppiä Milanosta:
1. Kiinnitin tänä vuonna erityistä huomiota designkoulujen näyttelyihin. Sveitsiläisen huippukoulu ECALin järjestämän näyttelyn teemana oli selfie. Muotoilun maisteriopiskelijat pohtivat pareittain 2. vuosikurssin valokuvauksen opiskelijoiden kanssa ajankohtaista ilmiötä oivaltavin sovelluksin.
2. Nuori brittiläinen suunnittelija Lee Broom oli näyttävästi esillä. Broom esitteli tuotantoaan lavastetussa ja kuvitteellisessa tavaratalomiljöössä. Milanossa nähty Lee Broom Department Storen täysin monokromaattisen harmaaksi rakennettu sisustus oli paitsi elämys, se sai myös suunnittelijan tuotteet nousemaan hyvin esille.
3. Vitra Design Museum oli näyttävästi mukana seminaaritapahtumalla. Poimin muistikirjaani lauseet “Good designers have big hearts. Empathy is bridge between hearts.” sekä “Museum is the place of discourse. V&A wants to bring criticality back in design.” On kiinnostavaa seurata, ovatko museot yhä vahvemmin esillä Milanossa ensi vuonna.
PR:n ja viestinnän näkökulmasta Milano on mielenkiintoinen spektaakkeli – kertoo museon viestinnästä vastaava Päivi Balomenos. Sosiaalinen media oli erittäin vahvassa roolissa ja Instagramista muodostui messujen todellinen kuningatar. #milandesignweek15 ja #isaloni2015 alle kertyi valtava määrä tuote-, näyttely- ja selfiemateriaalia. Messuilla ei ollut yhtäkään ihmistä, joka ei olisi puhelimellaan kuvannut näkemäänsä.
Muotoiluviikoilla järjestettävät pressitilaisuudet ovat oivia paikkoja tavata maailman lehdistöä. Selvästi ne, jotka olivat satsanneet viestintään ja näyttävän oheisohjelman järjestämiseen hyvissä ajoin, saivat muotoiluviikoilla eniten huomiota. Menestyjiä olivat vahvasisältöiset toimijat, jotka tekivät yhteistyötä kansainvälisten pr-toimistojen kanssa ja joiden pressitilaisuudet näkyivät ilmaisessa Design Weekin oppaassa sekä sijaitsivat keskeisellä paikalla. Tästä hyvänä esimerkkinä oli Hollannin Eindhovenin muotoiluyliopiston paviljonki Eat Shit, joka jo nimellään herätti monen kiinnostuksen – lisää Päivi.
Kuvat: Yllä: Welcom Project, c AM. Karusellissa: Designmuseon johtaja Jukka Savolainen keskustelemassa yhdysvaltalaisen George M. Beylerin kanssa Design Memoribilialta näyttelyssä De Gustibus.