Ti11-20
Ma11-20

Kustaa Saksin teokseen pohjautuva videoteos esillä HabitaressaLippuetu: Museolipulla myös Habitareen

Habitare-messuilla 13.–17.9.2023 on esillä digitaalinen toteutus Kustaa Saksin Metsän poika -teoksesta. Sekä tuore videoteos että alkuperäinen seitsenmetrinen Metsän poika -kudonnainen liitetään osaksi Designmuseon Habitare Collection -kokoelmaa.

LIPPUETU! 15.–17.9. pääset samalla lipulla sekä Designmuseon näyttelyihin että Habitare-messuille. Voit tulla museoon Habitare-lipulla tai piipahtaa Designmuseon pääsylipulla Habitaressa! Käy saapuessasi vaihtamassa pääsylippusi lipputiskin asiakaspalvelijalla.

Habitare-messuilla voit uppoutua suunnittelija Kustaa Saksin Metsän poika -teoksen tunnelmaan uudella tavalla. Black boxissa esitettävä videoteos päästää tarkastelemaan jättimäisen kudonnaisen pintaa lähietäisyydeltä. Installaatiota täydentävät Faux forest -ääniteoksen syntetisoidut metsän äänet. Musiikin on säveltänyt Marko Nyberg vuoropuhelussa Kustaa Saksin kanssa. Nyberg on suomalainen nykymuusikko ja – säveltäjä, joka tunnetaan muun muassa elokuvamusiikistaan.

Digitaalisesta Metsän poika -teoskokonaisuudesta tulee samalla osa Designmuseon Habitare Collection -kokoelmaa, jota on kartutettu vuodesta 2009 alkaen Suomen Messusäätiön tuella. Kokoelmaa kasvatetaan joka toinen vuosi Habitaren yhteydessä. Vaihtuvan asiantuntijajuryn kuratoima kokoelma on koostettu kotimaisista ja kansainvälisistä designesineistä, jotka edustavat nykymuotoilun eri osa-alueita konseptiajattelusta huonekalusuunnitteluun ja teolliseen muotoiluun.

Seitsenmetrinen Metsän poika -kudonnainen on saanut inspiraationsa tunteesta, jonka Aleksis Kiven kirjoittama Metsämiehen laulu Saksissa synnyttää. Kivi kirjoitti runon Seitsemän veljestä -romaaninsa (1870) hahmolle, joka lauloi yhteydestään metsään. Riemukkaan runon ovat myöhemmin säveltäneet lauluksi muun muassa Yrjö Kilpinen, Jean Sibelius ja Kaj Chydenius.

Metsän poika -tekstiiliteoksessa kaikuvat Saksin lapsuudenmaisemat, suomalaiset metsät, jotka ovat taiteilijan voiman ja hyvinvoinnin lähde. Metsä on paikka, jota hän kaipaa eniten nykyisessä, täysin rakennetussa asuinympäristössään Amsterdamissa.

Metsän poika -videoteos (2023)
Kesto: 79 sek
Kuvaus ja leikkaus: Sam Gladstone, Duotone