Koululaisten Designpajat

Designpajoissa tutustutaan mielekkääseen ja monipuoliseen muotoiluun itse tekemällä, kokeilemalla ja havainnoimalla museon sen hetkiseen näyttelytarjontaan liittyen. Pajat sisältävät käynnin valitussa näyttelyssä sekä ohjatun työpajan, ja niiden sisältöjä ja näkökulmaa on mahdollista räätälöidä toiveesta.

Designpajat järjestetään vaihtelevasti näyttelytiloissa, auditoriossa, Studiossa sekä museon pihalla. Galleria kerroksessa sijaitseva Studio on inspiroiva ja pedagoginen tila, joka tarjoaa itseohjautuvaa tekemistä ja ohjattuja työpajoja. Studiossa on lisäksi esillä kosketeltavien esineiden kokonaisuus ja siihen kuuluva Suomalaisen muotoilun tutkimusvihko, mikä toimii avauksena keskustelulle muotoilusta.

Designpajojen kesto on noin 75 minuuttia. Tilassa on pöytätilaa ja tuoleja yhteensä 22 osallistujalle. Designpajan kieleksi voi valita suomen, ruotsin tai englannin. Designpajan näkökulman voi valita alla olevista vaihtoehdoista.

Muotoiluhaaste – Ryhdytään muotoilijoiksi
Sukella mukaan mutkia ja kiemuroita sisältävään muotoiluprosessiin. Prosessin eri vaiheet tulevat työpajassa tutuiksi toteutettaessa muotoiluhaastetta eteenpäin ihmetellen, oivaltaen ja innostuen. Työpaja alkaa näyttelykierroksella, minkä jälkeen keksijänhatut pannaan päähän ja suunnitellaan rohkeasti luovia, omaperäisiä ja kestäviä ratkaisuja, joita maailma tarvitsee. Ideoita rakennetaan kaksi- tai kolmiulotteisen hahmottamisen kautta joko itsenäisesti tai pienryhmätyöskentelynä. Työpajassa opitaan tekemisen avulla kehittäen ongelmanratkaisutaitoja, luovaa ajattelua ja ryhmätyötaitoja.

Muodosta käsitys – Arvoja etsimään
Muodosta käsitys on keskusteleva työpaja, jossa mietitään muotoilun roolia menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden yhteiskunnassa ja kulttuureissa. Näyttelyyn astutaan aikamatkalaisina tulevaisuudesta havainnoimaan, suunnittelemaan ja pohtimaan. Näyttelykierroksen jälkeen toteutetaan joko itsenäisesti tai ryhmissä keskusteluun pohjaava tehtävä, jossa arvoja rakennetaan visuaalisesti.

Designpajojen hinnasto ja varauskäytännöt

Designpajan hinta on päiväkoti-, koulu- ja toisen asteen opiskelijaryhmille 60 € sisältäen museon pääsymaksut.

Varaustiedutelut:

Sähköpostiosoite: info@designmuseum.fi
Puhelimitse: +358 9 6220 540 (klo 8–11)