Designmuseo avaa lokakuun 12. päivä näyttelyn itävaltalaissyntyisen arkkitehti-muotoilija Josef Frankin (1885-1967) tuotannosta arkkitehtuurin, kaupunkisuunnittelun, huonekalumuotoilun ja tekstiilisuunnittelun aloilla. Frank on ikoni, jonka työ määrittää edelleen käsitystämme siitä, mitä pohjoismainen sotienjälkeinen muotoilu on.
Josef Frank on nähty yhtenä 1900-luvun merkittävimmistä itävaltalaisista arkkitehdeistä. Designmuseon näyttely esittelee pienoismallien ja valokuvien avulla useita Frankin tärkeimpiä asuintaloja sekä hänen panostaan Wienin sosiaaliseen asuntotuotantoon. Frankin arkkitehtuurissa esiin pääsee hänen sattumanvaraisuutta ja monimuotoisuutta korostanut muotoilufilosofiansa: rakennuksissa toistuvat niin omalaatuiset tilalliset ratkaisut ja monimutkaisuudet kuin ristiriidat sekä jännitteet. Frank vastusti aikakaudellaan muodissa ollutta ajatusta talosta ”asumiskoneena” ja painotti sen sijaan asumisen mukavuutta sekä kodin mukautumista asukkaan muuttuvaan elämään. Nämä ihanteet ovat nähtävissä esimerkiksi Frankin 1929-31 suunnittelemassa Villa Beerissä, joka on yksi merkittävimmistä wieniläisistä 1920-luvun yksityisistä asuintaloista.
Itävallassa asuessaan Frank keskittyi jo varhain sosiaaliseen asuintuotantoon ja työväestölle suunnattujen kaupunginosien suunnitteluun. Hän kannatti puutarhakaupunki-ideologiaa ja olisi halunnut ratkaista Wienissä vallinneen asuntopulan matalilla rivitaloilla puutarhoineen. Hän kuitenkin päätyi suunnittelemaan kaupungille superkortteli-ajatukseen perustuvia massiivisia ”kansanasuntopalatseja”. Designmuseon näyttelyssä on esillä myös luonnoksia ja pienoismalleja Frankin kuvitteellisille asiakkailleen suunnittelemista, toteuttamattomista ”fantasiataloista”.
Fantasiatalo Double house, vesiväri paperille, pahville pohjustettu. Kuva: ARKDES.