Ideoista oikeiksi ratkaisuiksiDesingmuseo mukana kasvattamassa lapsia ja nuoria muotoilun maailmaan

Kuvataiteen opettaja Päivi Huhtinen opettaa Helsingin Englantilaisessa koulusta marssitti oppilaansa Tulevaisuuden rakentajat -tapahtumaan. Arkkitehdin vetämässä työpajassa keksittiin ensin ongelmia, jonka jälkeen niille keksittiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Oppilaiden ideat eivät jää pölyttymään hyllylle, vaan ne siirretään pian todellisiksi rakaisuiksi parantamaan viihtyvyyttä.

Huhtinen kertoo, että mukana olleet oppilaat nauttivat päivästä muotoilun ja suunnittelun parissa.

– Oppilaita motivoi tilaisuudessa se, että aikuiset kuuntelivat heidän ongelmiaan ja että ne otettiin vakavasti. Myös se, että tapahtumassa suunniteltiin konkreettisia asioita yhteiseksi hyväksi motivoi oppilaita olemaan mukana, Huhtinen kuvailee.

Englantilaisen koulun muotoiluhaaste oli, että nuoremmat oppilaat kokevat, että heiltä puuttuu oma tila ja reviiri isompien oppilaiden joukossa. Tulevaisuuden rakentajat -tapahtumassa oppilaat pohtivat ongelmaa arkkitehti Peter Tattersallin johdolla.

– Muutoksen kohteiksi valittiin kaksi aulatilaa ja käytävä, jonka varrella sijaitsevat oppilaiden kaapit. Tarkoituksena oli etsiä keinoja tilojen viihtyisyyden lisäämiseksi.

Huhtinen kertoo, että he työpajan aikana hän ja oppilaat huomasivat, että viihtyvyyden ei tarvitse rakentua isoista ja kalliista asioista, vaan esimerkiksi väreillä saadaan jo paljon aikaan.

Mitä ideoille tapahtuu seuraavaksi?

Oppilaat sisustivat työpajoissa yhteisistä tiloista tehtyjä pienoismalleja. Tiloihin keksityt ratkaisut on nyt viety takaisin koululle, jossa oppilaat ovat äänestäneet niistä parhaat. Ideat myös laitetaan käytäntöön lähiviikkojen aikana.

– Seuraavaksi jatkojalostamme ideoita ja mietimme yhdessä, miten ne olisi parhainta toteuttaa. Lupasin kutsua meitä ohjanneen kolmikon koululle heti, kun suunnittelutyö on valmis. Näin tulee painetta saada työ tehdyksi.
Huhtinen kokee, että muotoilukasvatus on muun muassa omaan ympäristöön vaikuttamista. Ja tämä on tärkeää kaiken ikäisille.

– Omaan ympäristöön ja viihtyvyyteen vaikuttaminen on tärkeää kaikille. Asiasta saa merkitystä, kun siitä tehdään itselle tärkeä – kyseessä ei ole vain koulutehtävä.

Tulevaisuuden rakentajista oppia myös opettajille

Tulevaisuuden rakentajat -tapahtuma oli Huhtisen mukaan tärkeä tapahtuma myös opettajille.

– Opettajille tekee hyvää nähdä, mihin kaikkeen suunnittelua ja muotoilua voidaan opetuksessa hyödyntää. Työpajoissa saimme uusia ideoita ja näkökulmia käytännöntyön tueksi.

– Sain itsekin nuorten asioista sellaista tietoa, jota en ollut aikaisemmin tiennyt. Oppilaiden arjessa ovat aiheuttaneet päänvaivaa muun muassa epämääräisesti merkityt vessojen ovet sekä se, missä koululla voi täyttää vesipullon. Nämä voivat olla pieniä asioita, mutta nuorten elämässä tärkeitä, Huhtinen jatkaa.