Ärsyttävää – Ajatuksesta asuksi
Designmuseon studiossa 9.2.-8.5.2022
Ärsyttävää – ajatuksesta asuksi -näyttelyn ovat toteuttaneet Helsingin kuvataidelukion ja Designakatemian kurssin opiskelijat. Näyttely pohjautuu muotoiluajatteluun yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona ja työkaluna. Teoksissa otetaan kantaa ja herätetään keskustelua inspiroituneena Designmuseon Intiimin kosketus -näyttelystä. Teosten suunnittelijat ovat ainutlaatuisessa asemassa luomassa tulevaisuuden todellisuutta vaatteiden avulla muokaten kuvastoa, ajattelutapoja ja ratkaisuja. Näyttelyssä on esillä 23 nuoren teokset.
Näyttely on rakentunut muotoilija, vaatesuunnittelija ja stylisti Helmi Hagelinin johdolla, ja näyttelyn työryhmä koostuu Helsingin kuvataidelukion opiskelijoista. Kurssin ja näyttelyn näkökulma on tutkia, millä tavoilla suunnittelijan valinnat ovat yhteydessä siihen, millaista todellisuutta suunnittelijat luovat. Inspiraationa on toiminut Designmuseon Intiimin kosketus -näyttely, ja kurssi aloitettiin herättelemällä ajatuksia siitä mikä ärsyttää kaikista eniten, ja miten siihen voidaan itse vaikuttaa. Hagelin kertoo, että muotoiluajattelu on vielä toistaiseksi saavuttamattomissa muotoilijoiden keskuudessa, vaikka ajatusmaailmana se on todettu käyttökelpoiseksi monessa asiassa. Hagelin lähestyy muotoiluajattelua empatian kautta, ja hänen mukaansa empatiaa ja muiden ihmisten kautta ajattelua on hyvä käyttää yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa tehden vaikuttamisesta helpommin ymmärrettävämpää ja saavutettavaa.
Hilla Rantanen on toisen vuosikurssin opiskelija. Vaatteisiin liittyvä suunnittelu on Rantaselle uusi innostuksen kohde, ja vapaa-ajallaan hän keskittyy piirtämiseen. Kurssin alussa pyydettiin miettimään jotain mikä ärsyttää, ja ärsytykset vaihtelivat päivän säästä esimerkiksi siihen, kuinka paljon resursseja käytetään sotaan. Rantasen teoksen Vaikeasti vaiennetut näkökulma on se, kuinka herkkyys nähdään edelleen negatiivisena asiana. Teos käsittelee tunteiden näkyvyyttä ja negatiivisuutta: “On hirveän raskasta vaientaa omaa pahaa oloa. Herkkyys nähdään huonona asiana, ja sitä on raskasta peittää, enkä ymmärrä miksi sitä tarvitseekaan peittää. Työssäni haluan käsitellä sitä, että olitpa mitä sukupuolta tai mistä etnisestä taustasta tahansa, voit olla ylpeä siitä että tunnet voimakkaastikin. Nämä vaatteet kuvastavat raskaiden tunteiden lisäksi ylpeyttä.”
Sara Kurki on aina pitänyt vaatteista, ja hänen työnsä käsittelee sukupuolta ja sukupuolineutraaliutta. Kurjen mukaan sukupuolineutraalit vaatteet ovat usein todella maskuliinisia, yksinkertaisia ja niin sanotusti “miesten vaatteita”. Teoksessaan The Void of Gender hän haluaa tutkia, voisiko vaate olla feminiininen mutta silti sukupuoleton. Kurjella oli valmiiksi mielessä vaatteen muoto, jossa hän tavoitteli kerroksellisuutta, helmallisuutta ja laskoksellisuutta. Myös “avaruudellinen ja ylimaailmallinen” värimaailma oli selkeänä mielessä vaatteita suunnitellessa. Kurki on iloinen ja innostunut kurssin tarjoamasta mahdollisuudesta saada omia töitä esille Designmuseoon.
Filippa Jonasson kertoo inspiroituneensa erityisesti Intiimin kosketus -näyttelyn ripuksesta ja sommittelusta näyttelytilassa. Jonassonin teos Inconvenience käsittelee ärsytystä siitä, miten naisten vartaloita on näytetty kautta historian: mitä on haluttu korostaa, ja mitä on haluttu peittää. Jonasson on kiinnostunut korsetoinnista ja naisten alusvaatteista, ja pitää näitä katoavana taiteenlajina. Teos pohtii myös naisten alusvaatteiden ja vaatteiden epäkäytännöllisyyttä: historiassa oviaukkoja on jouduttu jopa leventämään, jotta naiset pääsevät niistä läpi leveiden hameiden kanssa.
Designmuseon studiossa 9.2.-8.5.2022
Kuvat: Milja Nieminen