Keväällä museon pitkäaikainen tallennusosaston yli-intendentti Merja Vilhunen siirtyi eläkkeelle ja tällä viikolla intendentin tehtävään nimitettiin aiemmin samalla osastolla amanuenssin tehtäviä hoitanut taidehistorioitsija Susanna Thiel. Alla hän kertoo tarkemmin työstään uudessa tehtävässä ja tallennusosaston lähitulevaisuuden suunnitelmista ja miten muun muassa koronatilanne on vaikuttanut museon tallennustyössä.
Kerro hieman taustasi, millaisissa tehtävissä olet Designmuseossa toiminut?
Aloitin oppaana ja valvojana 2000-luvun alussa ja valmistuttuani työskentelin projektitutkijana. Sain tehdä todella monipuolisesti museoalan töitä näyttelyproduktioista tallennustyöhön. Erityisesti mieleen ovat jääneet verkkonäyttelytoteutukset. Työnantajana Designmuseo on panostanut digitaaliseen kokoelmanhallintaan, joten erilaisia käyttöliittymäkokeiluja on ollut hienoa olla mukana toteuttamassa.
Viimeiset kahdeksan vuotta olen tehnyt töitä esinekokoelman parissa, ja erityisesti mieleen on jäänyt Arabian tehdasmuseon kokoelman luetteloinnin ja digitoinnin viimeistely. Esineitä kokoelmassa oli lähes 20 000 käsiteltävänä ja päälle kattava arkistomateriaali. Sen kautta erikoistuin Arabian tuotantoon ja sen historiallisiin vaiheisiin. Museoliiton johtajakoulutuksen kävin vuosina 2017–2019. Sen oppina oli, että hyväksi johtajaksi ei tarvitse syntyä. Johtajuus kehittyy elämän eri vaiheiden, työkokemuksen ja koulutusten vuoropuhelussa.
Mitä intendentin tehtäviin kuuluu?
Intendentti ja amanuenssi ovat museoalan vanhoja virkanimikkeitä, eikä näiden nimikkeiden sateenvarjon alle kootut työtehtävät aina ole yksiselitteisiä. Tallennusosaston intendentti osallistuu muun muassa museon johtoryhmätyöhön, kehittää oman tiiminsä prosesseja ja työtapoja sekä huolehtii siitä että työn tekemiselle ei ole turhia esteitä. Lisäksi tehtäviin kuuluvat erilaisten hankkeiden koordinointi ja runsas yhteydenpito muihin museoihin tallennusvastuun osalta. Ajankohtaisten ilmiöiden tuntemuksesta niin kotimaisen muotoilun kentällä kuin kansainvälisestikin on apua. Hallinnollista työtä on paljon mutta joskus voi intendenttikin pistää reippaasti työhaalarit päälle ja ruveta käytännön hommiin.
Millaiselta lähivuosien tallennustyö näyttää museoissa?
Arkistomateriaalin määrä on selvästi lisääntynyt verrattuna aiempiin vuosikymmeniin, jolloin esineiden ja muotoilun lopputuotteiden merkitys kokoelman kartunnalle oli suurempaa. Tietojen yhdenmukaistaimisessa aineistojen digitaalinen louhinta ja linkkien luominen eri kokoelmien välillä on keskeistä.
Kokoelmien tulee vastata kansalaiskuratoinnin tarpeisiin. Museot toimivat tallennustyössään jatkossa entistä enemmän mahdollistajina kuin itse kokoelmien ainoina tulkitsijoina. Tätä voidaan tehdä yhteistyössä esimerkiksi muotoilualan kokoelmia kartuttavien, museoiden ja arkistojen sekä yksityishenkilöiden kanssa.
Miten kehitteillä oleva uusi museo näkyy tallennustyössä?
Digisyntyiset aineistot tulevat lisääntymään. Uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota varten mietitään ja testataan parhaillaan, miten erilaisia aineistoja prosessoidaan tutkimuskäyttöön sopiviksi sekä pohditaan digisyntyisten aineistojen arkistointia. Tarkoitus on myös löytää uusia innovatiivisia tapoja aineistojen digitaaliseen avaamiseen.
Miten koronatilanne on vaikuttanut tallennustyöhön museossa?
Tallennustyössä olemme havainnoineet ja tallettaneet museon toimintaa korona-aikana.
Se on ollut mahdollisuus museoille tehdä ilmiöpohjaista tallennustyötä. Designmuseollakin tallennettiin kokoelmaan yli-intendentin etäläksiäiset kuvina ja tekstinä.
Mitä työpöydälläsi on juuri nyt?
Koronakriisistä huolimatta Designmuseon kokoelmat kiertävät mukavasti maailmalla. Travel as a Tool-näyttelyssä kokoelman esineet ja arkistoaineistot jatkavat Pohjoismaiden kierrokselle. Valmistelen myös parhaillaan toista esinelainaa Japaniin lähtevään Eliel Saarisen tuotantoa esittelevään kiertonäyttelyyn. Gunnel Nymanin arkistonäyttely pidetään Galleriassa, jonka esille tulevia aineistoja valmistelemme parhaillaan. Muu aika kuluu museon uuden strategian työstämisen parissa.
Haastattelu:
Päivi Balomenos
Kuva:
Panos Balomenos
Julkaistu 23.10.2020