Designmuseon Habitare-kokoelma esillä 13.-17.9.

Designmuseon Habitare-kokoelmassa on tänä vuonna esillä Ikean ja UNHCR:n pakolaisleireille kehittämä Better Shelter.

13.– 17.9.
Habitare
Messukeskus

Habitare Collection on Habitaren ja Designmuseon Habitaressa joka toinen vuosi nähtävä erikoisnäyttely, jossa esitellään kansainvälinen Habitare Collection -muotoilukokoelma. Asiantuntijajuryn kuratoimassa näyttelyssä on tänä vuonna esillä noin 15 designesinettä kansainvälisiltä muotoilijatähdiltä.

Kokoelman suurin esine on pakolaisleirien ja luonnonkatastrofien jälkeiseen väliaikaismajoitukseen tarkoitettu tilapäinen rakennus Better Shelter. Kyseessä on YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n ja Ikean yhdessä kehittämä kevyesti liikuteltava ja osista koottava rakennus. Taloa muistuttavan suojan tarkoitus on tarjota yksityisyyttä ja kodinomaisuutta inhimillisten katastrofien keskelle.

Vaikka Better Shelter on pohjimmiltaan tilapäinen ratkaisu, se tarjoaa huomattavasti perinteistä telttaa pidempiaikaisen ja turvallisemman ratkaisun esimerkiksi pakolaisleirin asukkaille. Better Shelter -suojan on tarkoitus kestää käytössä ainakin kolme vuotta. Designmuseon Habitare Collection on kokonaisuudessaan asetettu näytteille Better Shelterin sisään. Näyttelyn jälkeen Better Shelter siirtyy osaksi Designmuseon 75 000 esineen kokoelmaa.

Mukana näyttelyssä:

13.– 17.9.
Antiikki-messut
Messukeskus

Designmuseo on mukana Antiikki-messuilla Asumisen utopiat –näyttelyssä. Yhteistyönäyttelyssä ovat mukana Alvar Aalto –museo, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo, Näyttelyn kuraattorina toimii arkkitehti Roy Mänttäri. Keräilijöiden ilta Antiikki-messujen hallissa 13.9. klo 18.00–20.00. Tilaisuudessa tutustutaan osastoihin ja erikoisnäyttelyyn sekä haastatellaan museoiden edustajia.