Designmuseo

Facebook instagram

DesignmuseoArabia

Hämeentie 135, 00560 Helsinki
puh. + 358 20 439 5326 (ti-su 12-16)

DesignmuseoIittala

Könnölänmäentie 2 c, 14500 Iittala
puh. +358 20 439 6230

DesignmuseoNuutajärvi

Nuutajärven lasikylä, 31160 Nuutajärvi
+358 400 305 759

Uutiskirje kaikille muotoilusta kiinnostuneille. Uutiskirjeestä saat ajankohtaista tietoa Designmuseosta, museossa järjestettävistä näyttelyistä, tapahtumista ja muusta toiminnasta. Designmuseon uutiskirje ilmestyy kerran kuussa.

Lähetys epäonnistui. Anna sähköpostiosoitteesi ja kokeile uudelleen.

Tilaus onnistui!

Enter and Encounter -kuraattorikeskustelutMiten työtä voidaan muotoilla?

17.10. kello 18: Työn muotoilu

Ville Tikan vieraana on digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi.

Miten luodaan merkityksellisiä ja menestyviä organisaatiota ja yrityksiä? Miten tähän liittyy työn muotoilu, jossa designmenetelmät ja muotoiluajattelu suunnataan yritysten, organisaatioiden ja tiimien tapaan tehdä työtä?

Ville Tikan isännöimässä keskustelussa tarkastellaan yhtä nykymuotoilun kiinnostavista uusista aloista, jossa palvelujen, tuotteiden tai brandien muotoilun sijaan muotoillaan yritysten kykyä luoda arvokkaita asioita. Työn välineiden, tilojen ja teknologioiden muotoilun ohella työn muotoilu keskittyy työn sosiaalisten käytänteiden muotoiluun. Tavoitteena on kehittää hyvinvoivia organisaatiokulttuureja, merkityksellistä toimivaa työtä sekä kestävästi menestyviä yrityksiä.

Tikka on kutsunut vieraakseen Esko Kilven, joka on luovan tietotyön ja digitaalisen työn asiantuntija. He keskustelevat siitä, millaisia perustavanlaatuisia muutoksia työn toiminnan ja ajattelun tavoissa nyt tarvitaan sekä miten näitä voidaan kehittää muotoilun keinoin.

Ville Tikka on yhteiskunnalliseen arvonluontiin erikoistuneen strategisen designtoimisto Wevolven strategiajohtaja sekä uuden organisaatiodesigniin erikoistuneen WholeWork -toimiston perustaja. Tikka on opiskellut Turun yliopistossa ja Aalto yliopistossa sekä työskennellyt erilaisten strategisten designprojektien parissa kansainvälisesti viidellä mantereella. http://www.wevolve.us

Esko Kilpi on luovan tietotyön ja digitaalisen työn asiantuntija, tutkija ja kouluttaja sekä työn tutkijoista ja strategisteista koostuvan Esko Kilpi Companyn perustaja. Kilven keskeinen viesti on tämä: Tietoyhteiskunnan tulee luopua teollisen työn ajatusmalleista. Työelämän rakennemuutos edellyttää muutosta teolliselta ajalta periytyviin toiminnan ja ajattelun tapoihin, sekä uuden jälkiteollisen keinovalikoiman luomista kasvuun ja tuottavuuteen. Suomalaisen työn kilpailukyky on kiinni siitä, miten onnistumme luomaan mahdollisuuksia luovalle tietotyölle.

Esko Kilpi on koostanut yksiin kansiin pitkäjänteisen tutkimustyönsä tulokset sekä ottanut mukaan johtavien suomalaisten ja kansainvälisten asiantuntijoiden näkemyksiä työn muutoksesta ja uuteen työhön liittyvistä mahdollisuuksista. Yhdessä Sitran kanssa julkaistussa kirjassa Perspectives on new work: Exploring emerging conceptualizations työelämän visioitaan avaa noin 50 eri alan asiantuntijaa. Kirjassa pohdiskellaan muun muassa sitä, millaisia muutoksia ajattelun ja toiminnan tavoissa tarvitaan? Mitkä oletukset työn luonteesta, merkityksestä ja tuottavuudesta tulee määritellä uudelleen? Entä millaisia uusia keinoja työn tekeminen jälkiteollisessa ajassa edellyttää? http://www.kilpi.fi

Perspectives on new work

Yhteistyössä